Kinnevik leder finansieringsrunda i Mews

04 Mar 2024, 15:30 pm
Kinnevik AB (publ) (“Kinnevik”) meddelade idag en investering på 41 MUSD i Mews, den ledande mjukvaran och betallösningen för hotellverksamheter. Investeringen är del av en finansieringsrunda på totalt 110 MUSD, vilken värderar bolaget till 1,2 MdUSD inklusive det nya kapitalet. Investeringen är i linje med Kinneviks strategi att koncentrera investeringarna och portföljen till våra mest lovande bolag.

Sedan Kinneviks första investering i Mews i december 2022 har bolaget fortsatt arbeta mot sin vision att skapa den ledande plattformen för en ny era inom hotellverksamhet. Finansieringsrundan görs efter ett år av kraftig tillväxt för Mews, där bolaget nått flera viktiga milstolpar:

• Intäkterna ökade med över 60% jämfört med föregående år, med över 100 MUSD i nettointäkt på årsbasis
  • Betydande ökning i bruttobetalningsvolym till över 8 MdUSD
  • Över 16 miljoner incheckningar årligen på hotell världen över
  • Tre nya förvärv (Frontdesk Anywhere, Hotello och Nomi), vilket innebär att Mews förvärvat åtta bolag totalt

Den nya finansieringen möjliggör ytterligare tillväxt genom expansion till nya marknader, fortsatt produktutveckling och förvärv. Med ett molnbaserat system som integrerar med tusentals andra tekniklösningar, vill Mews förändra hotellnäringen i grunden. Idag används systemet av över 350 000 hotellverksamheter och 5 000 kunder världen över – däribland Strawberry Hotels, The Social Club och Airelles.

Finansieringsrundan på totalt 110 MUSD leddes av Kinnevik med en investering på 41 MUSD, med deltagande från Revaia, Goldman Sachs Alternatives, Notion och den nya investeraren LGVP. Finansieringsrundan värderar Mews till 1,2 MdUSD, cirka 10% över Kinneviks värdering av bolaget vid utgången av 2023, allt annat lika.

”Matt och Richard bygger en produkt och ett team som kommer att förändra hotellsektorn i grunden. Under den korta tid som gått sedan vår första investering, har Mews överträffat våra förväntningar i takt med att de expanderat till nya marknader och segment. Vi är glada att kunna fortsätta stötta teamet, hjälpa dem att förverkliga sina ambitioner och accelerera ännu fortare – särskilt vad gäller att utveckla plattformens kombination av mjukvara och betalningslösning. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa med Mews och att vara del av den transformation som pågår i hela branschen”, sade Akhil Chainwala, Investment Director på Kinnevik.

”Vi ser ett fundamentalt skifte där världens ledande hotell nu accelererar sin digitalisering och utvecklar hotellupplevelsen. Med denna kapitalrunda kommer vi att kunna fortsätta bygga branschledande produkter tillsammans med ett team i världsklass. Om fem år kommer interaktionen mellan hotell och gäster att se helt annorlunda ut, och Mews kommer att leda den utvecklingen,” sade Richard Valtr, grundare av Mews.

”Denna finansiering är ett erkännande av vår vision, vårt team, våra framåtlutade kunder och våra engagerade investerare som har hjälpt oss att ta oss dit vi är idag. När allt fler hotellägare nu omfamnar modern teknik har vi en enorm möjlighet att hjälpa dem öka effektiviteten, bygga mer lönsamma affärer och erbjuda mer skräddarsydda upplevelser för sina gäster. Mews är i en unik position att driva transformationen av hela branschen,” tillade Matt Welle, Mews vd.