Kinnevik investerar ytterligare 40 MUSD i Quikr

07 Apr 2015, 08:00 am

Investment AB Kinnevik ("Kinnevik") meddelade idag att man har deltagit i en ny finansieringsrunda i Quikr Mauritius Holding Pvt Ltd ("Quikr"), en ledande plattform för radannonser i Indien.

Kinneviks investering om 40 MUSD är del av en finansieringsrunda om totalt 150 MUSD ledd av befintliga aktieägare i Quikr, främst Tiger Global Management med stöd av nya investeraren Steadview Capital Management. Den nya finansieringen kommer att användas för att investera i produktutveckling och nya vertikaler.

Lorenzo Grabau, VD för Kinnevik, kommenterar: "Vi är nöjda med de framsteg som Pranay och hans team har åstadkommit under de senaste 12 månaderna, och i synnerhet med framgången med nyligen lanserade plattformen för direktmeddelanden. Vi ser fram emot att stödja Quikr i fortsatt tillväxt som ledande plattform för radannonser i världens tredje största internetmarknad. Vi är glada att välkomna Steadview Capital som ny aktieägare och ser fram emot att arbeta tillsammans med dem."

Han fortsatte: "Den här investeringen är 100% i linje med Kinneviks strategi att bygga ledande digitala konsumentföretag på nyckelmarknader runt om i världen, och att öka vårt ägande i våra mest framgångsrika företag. Tillsammans med Avito och Saltside har vi nu tre mycket spännande investeringar inom sektorn för marknadsplatser och radannonser i Indien, Ryssland och på ett antal tillväxtmarknader."

Quikr är Indiens ledande mulitkategoriplattform för radannonser och används av fler än 30 miljoner unika användare per månad. Quikr finns i över 900 städer i Indien och är verksamt i över 10 kategorier inklusive mobiltelefoner, hushållsartiklar, bilar, fastigheter, jobb, tjänster och utbildning.

För ytterligare information, besökwww.kinnevik.se eller kontakta:

Kinnevik är ett entreprenöriellt investeringsbolag med fokus på att bygga digitala konsumentvarumärken inom fyra sektorer: Kommunikation , E -handel & Marknadsplatser, Underhållning och Finansiella tjänster . Vi samarbetar med grundare och management för att skapa, investera i, och leda snabbt växande digitala verksamheter både i etablerade marknader och på utvecklingsmarknader. Kinnevik grundades 1936 av familjerna Stenbeck , Klingspor och von Horn.

Kinneviks aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms lista för stora bolag under kortnamnen KINV A och KINV B. Pressmeddelande

HUG#1908972