Kinnevik: Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2019

26 Apr 2019, 08:00 am · Regulatory information

Georgi Ganev, Kinneviks vd

VIKTIGA HÄNDELSER I PORTFÖLJEN

• Zalando kommunicerade sin vision att bli ”the starting point for fashion” på deras kapitalmarknadsdag i februari, vilket positionerade bolagets plattformsstrategi under vilken Zalando ska växa genom att erbjuda överlägsna logistik- och marknadsföringstjänster till sina partners
  • Millicom genomförde noteringen av bolagets aktier på Nasdaq-börsen i New York, och senare i kvartalet offentliggjordes förvärvet av Telefonicas verksamheter i Panama, Costa Rica och Nicaragua, vilket stärker Millicoms redan starka position i regionen och accelererar bolagets FMC-strategi

INVESTERINGSAKTIVITET

• Totala investeringar om 1.048 Mkr under kvartalet varav
    • 889 Mkr i MatHem, Sveriges ledande oberoende matbutik på nätet
    • 46 Mkr i Budbee och 112 Mkr i andra befintliga bolag
  • I april har Kinnevik förbundit sig att investera ytterligare 300 MNOK i Kolonial, varav 150 MNOK i form av ett konvertibellån till bolaget och resterande i form av köp av befintliga aktier från tidiga investerare

FINANSIELL STÄLLNING

• Substansvärdet uppgick till 84,3 Mdkr (306 kr per aktie), en ökning med 13,8 Mdkr eller 20% under kvartalet, framförallt drivet av en positiv aktiekursutveckling i Zalando samt en stark utveckling i Tele2
  • Nettoskulden ökade under kvartalet med 1,1 Mdkr till 4,0 Mdkr, främst till följd av investeringen i MatHem, motsvarande en belåningsgrad om 4,5% av portföljvärdet

En telefonkonferens kommer att hållas idag den 26 april 2019 kl. 10.00 CET för att presentera resultatet.

Länk till audiocast: https://edge.media-server.com/m6/p/twx4xfi7

De som vill delta i telefonkonferensen i samband med presentationen är välkomna att ringa in på nedanstående nummer. För att vara säker på att uppkopplingen till konferenssamtalet fungerar, ring in några minuter innan konferensen börjar för att registrera er.

Telefonnummer:
UK: +44 3333000804
SE: +46 856642651
US: +1 6319131422

Denna information är sådan information som Kinnevik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2019 kl. 08.00 CET.