Kinnevik investerar i Kolonial.no - den ledande onlinebaserade matbutiken i Norge

15 Aug 2018, 13:05 pm

Kinnevik AB (publ) ("Kinnevik") annonserade idag att bolaget har investerat 300 MNkr i den norska online baserade matbutiken Kolonial.no AS för en ägarandel om 15%.

Kinnevik investerade 200 MNkr i en nyemission och ytterligare 100 MNkr genom köp av befintliga aktier. Kolonial.no grundades 2013 och erbjuder matvaruleveranser till omkring 40% av Norges hushåll, en andel som de förväntas växa över tid. Bolagets omsättning ökade med 88% till cirka 800 MNkr under 2017.

"Vi är glada över att leda finansieringsrundan i Kolonial.no, ett företag som passar väl in i vår investeringstes om att använda teknologi för att erbjuda kunder fler och bättre valmöjligheter. Vi har blivit imponerade av grundarna och vad de har åstadkommit under en relativt kort tidsperiod. Kinnevik är väl positionerat för att stötta teamet att driva tillväxten i verksamheten och vi ser fram emot att jobba tillsammans med Kolonial.no för att uppnå deras mål", sade Kinneviks Investment Director Andreas Bernström.

"Kinnevik är en drömpartner för oss. Vi känner att både den strategiska visionen och värderingarna i bolagen överensstämmer väl. Vår ambition är att göra matvaruhandel till en enkel och inspirerande aktivitet för alla, samtidigt som vi bidrar med frihet till våra kunders vardagsliv. Kinnevik har den rätta expertisen och det rätta tankesättet för att hjälpa oss under den här resan och vi är väldigt förväntansfulla över att jobba med dem", sade Karl Munthe-Kaas, VD för Kolonial.no.

Kinnevik är ett sektorfokuserat investeringsbolag som brinner för entreprenörskap. Tillsammans med drivna grundare och företagsledare bygger vi digitala bolag som erbjuder människor fler och bättre valmöjligheter. Vi skapar, utvecklar och investerar i snabbt växande bolag i både utvecklade marknader och tillväxtmarknader. Vi tror på att skapa både aktieägarvärde och socialt värde genom att bygga bolag som bidrar positivt till samhället. Kinnevik grundades 1936 av familjerna Stenbeck, Klingspor och von Horn. Kinneviks aktier handlas på Nasdaq Stockholmslista för stora bolag under kortnamnen KINV A och KINV B.